Home / Artykuł  / Zakorzenić ideę

Zakorzenić ideę

Jesteś młodym liderem i zdajesz sobie sprawę ze swoich umiejętności oraz ograniczeń. Potrafisz zapanować nad swoją ambicją. Zdefiniowałeś wartości, którymi chcesz się kierować w życiu, masz pomysł i zapał do pracy. Wiesz, kogo będziesz potrzebował w swoim zespole, by odnieść sukces. Otwartą pozostaje kwestia, jak przekonać ludzi, by uwierzyli w Twój plan, chcieli się w niego zaangażować.

Przede wszystkim, plan, który chcemy przedstawić, musi być ogólny, a zarazem szczegółowy. Osoba, która ma głowę pełną pomysłów, ale nie potrafi zdefiniować, w jaki sposób je zrealizować, może być wizjonerem, źródłem idei, ale na pewno nie liderem, który przeprowadzi projekt od początku do końca i przekona do siebie innych.

Lider to bowiem ktoś, kto przedstawi pewne idee na tyle atrakcyjnie i mądrze, że ludzie będą za nim podążać
~prof. Andrzej Mania


Nasz pomysł nie powinien też zawierać zbyt wielu szczegółów, ponieważ na początku realizacji projektu nie musimy znać wszystkich jego detali. Ponad to, wiele punktów naszego planu w zderzeniu z rzeczywistością będzie ulegać zmianie, lub w ogóle się zdezaktualizuje. Skrupulatne przygotowanie punktów od A do Z jest niemożliwe, podobnie jak ich pełna realizacja.

W związku z tym plan, który chcemy przedstawić innym musi być na tyle ogólny, by można było przedstawić go w atrakcyjny sposób i na tyle szczegółowy, by móc go zrealizować. Powinien zawierać ocenę obecnej sytuacji oraz jasno określone cele, a także być umieszczony w pewnych ramach czasowych. Formułowanie poszczególnych celów, które pozwolą nam na pełną realizację planu, należy oprzeć o zasadę SMART. Cel jest Sprecyzowany, Mierzalny, Atrakcyjny, Realistyczny, Terminowy.
• Sprecyzowany – określa, co chcemy osiągnąć poprzez jego realizację
• Mierzalny – umożliwia sprawdzenie postępów realizacji działań
• Atrakcyjny – jego realizacja daje wymierne korzyści
• Realistyczny – daje się wykonać w zastanych warunkach
• Terminowy – jego osadzenie w ramach czasowych zapobiega odkładaniu go na później
Przekonanie innych do własnej idei w dużej mierze zależy także od naszej autentyczności i entuzjazmu. Sami powinniśmy być żywo zainteresowani tematem, którym się zajmujemy, pasjonować się nim, mieć chociaż odrobinę wiedzy, doświadczenia oraz świadomości kierunku, w którym zmierzamy. Musimy wierzyć w nasz plan i jego szanse na powodzenie.

Pasja, zaangażowanie i wyszukanie sobie czegoś, w czym się jest dobrym i skupienie się na tej jednej działce jest bardzo ważne. Potem można zarażać swoją pasją. Nie ma nic lepszego. To działa, ludzie to widzą i doceniają. Nawet jeśli mnie coś nie interesuje, to mogę posłuchać jak ktoś opowiada o tym, co kocha, bo tego się dobrze słucha.
~Anna Trzebiatowska


Ludzi, którzy z zaangażowaniem opowiadają o swojej pasji, którzy rzeczywiście mają coś do powiedzenia, przyjemnie się słucha. Może się okazać, że wiele osób uwierzy w nasz plan. Nawet, jeśli pierwotnie nie zamierzaliśmy nikogo przekonywać, to nasza autentyczność sprawi, że słuchacze nabiorą do nas zaufania i zechcą pomóc nam w realizacji projektu. Aktywny polityk oraz poważany ekonomista, uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski profesor Jerzy Hausner stoi na stanowisku, że osoby, które potrafią wpływać na otaczającą nas rzeczywistość to ludzie, którzy umieją zjednywać innych dla tworzenia dobrych rozwiązań. Zmiany generują ci, którzy kreują „społeczne interfejsy” – łączą ludzi z różnych środowisk i skupiają ich wokół konkretnych działań.

Jeśli nie potrafimy przekonać innych do naszej idei, to wszystkie nasze projekty będą skazane na porażkę. Większości z nich nie jesteśmy w stanie zrealizować w pojedynkę. Jednak zjednanie sobie ludzi to nie wszystko. Trzeba zawsze pamiętać o tym, by nie próbować przekonać innych za wszelką cenę. Musimy zawsze być szczerzy nie tylko z nami samymi, ale także z naszymi rozmówcami. Grać w otwarte karty. Informować ich o wszystkich możliwościach – szansach oraz zagrożeniach.

Jeżeli coś przed ludźmi ukryjemy, jakieś ryzyka, to słusznie zrobią, gdy nas wystawią, gdy sprawa wyjdzie na jaw. Bo to było oszustwo.
~Stanisław Kracik


Zatajanie jakiś faktów przed naszymi wspólnikami czy współpracownikami na dłuższą metę nie popłaca. Możemy zjednać sobie mnóstwo osób, ale jeśli odkryją, że zostały oszukane, to odwrócą się od nas, a my nie będziemy mogli działać dalej. Co więcej, kiedy nadużyjemy czyjegoś zaufania i raz posłużymy się kłamstwem by przekonać rozmówcę do swoich racji, a prawda wyjdzie na jaw, to taka osoba w przyszłości w ogóle nie będzie chciała z nami rozmawiać. Chęć manipulowania ludźmi dla osiągnięcia sukcesu może być bardzo silna, ale jeśli chcemy zbudować trwałe relacje z innymi ludźmi, to za wszelką cenę musimy w każdym momencie grać fair, mówić szczerze o wszystkich aspektach naszego projektu.

Prawdą jest, że zdecydowanie łatwiej jest zjednać sobie szeroką publiczność osobom barwnym, ekscentrycznym, dosadnym. Postaci, które swoim krzykliwym stylem bycia wyróżniają się spośród tłumu, znacznie skuteczniej skupiają na sobie uwagę innych i przekonują ich do swoich racji. Wyraziści liderzy szybko pozyskują sprzymierzeńców, jednak taki sposób zakorzeniania idei w głowach naszych rozmówców niesie ze sobą dwa zasadnicze kłopoty: pierwszy z nich wiąże się z tym, że część osób, początkowo zafascynowana charyzmatycznym liderem, po pewnym czasie traci zainteresowanie i rezygnuje ze współpracy. Drugim problemem może być fakt, iż osoby, które szybko, na skutek impulsu angażują się w projekt, równie szybko chcą się z niego wycofać. W efekcie zespoły tworzone przez wyrazistych liderów bywają nietrwałe, a ich działania są chaotyczne.

W związku z tym warto być wytrwałym, racjonalnym liderem, który wcale nie musi wyróżniać się z tłumu, by zostać dostrzeżonym i wysłuchanym. Szczery, cierpliwy, odpowiedzialny lider jest w stanie zbudować prawdziwe, kompetentne, kreatywne zespoły pracujące w duchu wzajemnego szacunku. Takie zespoły pozwalają na osiągnięcie wymiernych rezultatów.

Jak się w dłuższej perspektywie prezentuje linię umiarkowaną, wyważoną, to myślę, że to procentuje.
~Marek Balicki


Jednak niezależnie od tego, czy bliżej nam do barwnego ptaka, czy też szarej myszki, jeśli mamy pasję i wiarę w to, że możemy urzeczywistnić naszą ideę, to tej wiary nigdy nie możemy stracić. Kto nam uwierzy, jeśli sami sobie nie wierzymy? Musimy być pewni siebie, mieć w sobie ten pierwiastek przekory, zuchwałości. Janusz Makuch, dyrektor Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie mówi wprost, że osoby, które zmieniają rzeczywistość to te, które czują, że mogą coś zrobić, chcą to zrobić i zrobią to wbrew światu, a nawet wbrew sobie, bo będzie to wymagało od nich większego wysiłku, wyjścia ze strefy własnego komfortu.

To przekonanie o słuszności idei i uparte dążenie do jej realizacji pomaga także obronić się przed wpływami z zewnątrz. Bywa tak, że osoby bardziej doświadczone, odnoszące sukcesy, lepiej znające się na rzeczy, będą próbowały odwieść nas od naszego pomysłu. Niezależnie od ich intencji musimy pamiętać o tym, że każdy może się mylić. Nawet osoba, którą uważamy za niedościgniony autorytet.

Poszłam na rozmowę do mistrzów, żeby rozmawiać o tym, czy w ogóle takie pismo ma szansę. Wtedy odniosłam wrażenie, że dziewczyny nas po prostu zbyły i miałam poczucie, albo one nie zrozumiały, o co nam chodzi, albo my mamy bardzo zły pomysł. Ale mimo wszystko nie zatrzymało nas to. Bo argumenty były nieprzekonujące.
~Joanna Orlik


Warto rozmawiać z ludźmi otwarcie i szczerze. Mówić o swoich planach z pasją oraz zaangażowaniem. Być pewnym siebie, obstawiać przy swoim oraz potrafić bronić swoich idei, a także konsekwentnie dążyć do realizacji wyznaczonego celu. Dobrego lidera nie definiuje to, ile osób przyciąga na swoje spotkania, ale ile z nich potrafi do siebie przekonać i przy sobie zatrzymać.

NO COMMENTS

POST A COMMENT